W dużym skrócie, poniżej cztery snippet’y przedstawiające różne sposoby utworzenia obiektu javascript.
Literalne tworzenie obiektu
'use strict'; var car = { model: 'Fiat', color: 'Yellow', engineVoice: function() { console.log('brrrrrrrr'); } }; car.age = 14; car.engineVoice(); console.log(car);
Tworzenie obiektu z użyciem konstruktora
'use strict'; function Car(model, color) { this.model = model; this.color = color; }; var car1 = new Car('Fiat', 'red'); var car2 = new Car('Alfa Romeo', 'black'); console.log(car1, car2);
Tworzenie obiektu za pomoc Object.create()
'use strict'; var car = Object.create(Object.prototype, { model: { value: 'Toyota', enumerable: true, writable: true, configurable: true }, color: { value: 'brown', enumerable: true, writable: true, configurable: true } }) console.log(car);
Tworzenie obiektu zgodnie z ECMAScript6 (ES6)
'use strict'; class Car { constructor(model, color) { this.model = model; this.color = color; } engineVoice() { console.log('brbrbrbrbrbr') } } var car = new Car('Ferrari', 'red'); car.engineVoice(); console.log(car);